In-app guidance to funkcja, która daje administratorom Salesforce możliwość deklaratywnego tworzenia i dostosowywania wskazówek oraz przewodników dla dowolnie wybranych użytkowników we właściwym miejscu i czasie. Została opracowana jako pomoc w przejściu z wersji Classic do Lightninga. Jej większy potencjał został jednak szybko dostrzeżony, a nowe przypadki użycia zaczęły się mnożyć. Może ona pełnić istotną rolę podczas szkolenia i wdrażania użytkowników, a także służyć do informowania o pojawieniu się nowych funkcjonalności.
Według raportu Gartnera o rozwiązaniach cyfrowych (“Gartner Increase Sales Productivity With Digital Adoption Solutions”, Melissa Hilbert, 2019), przedstawiciel handlowy wykonując codzienne obowiązki korzysta przeciętnie aż z 14 aplikacji pomiędzy którymi musi się nieustannie przełączać. Możemy przypuszczać, że w przypadku innych specjalistów sytuacja wygląda podobnie. Opanowanie umiejętności skutecznego korzystania z nich bywa czasochłonne, a ponieważ czas jest najcenniejszym zasobem niektórzy użytkownicy skłonni są pomijać szkolenia, co skutkuje tym, że gdy później zaczynają używać danej aplikacji tracą więcej czasu na ustalenie jak to robić (co jest nie tylko frustrujące, ale stanowi też ryzyko nieoptymalnego niewykorzystania aplikacji lub nawet jej porzucenia). Niedostateczne przeszkolenie zwiększa też liczbę ticketów do działu IT, co generuje dodatkowy koszt i pochłania nadmiarowy czas.
In-app guidance może być świetnym uzupełnieniem lub nawet zastępstwem dla tradycyjnych szkoleń w formie webinarów. Doskonale sprawdza się też jako alternatywa dla newsletterów i notek o wdrożeniach, które stosunkowo łatwo zignorować. Interakcja z użytkownikami bezpośrednio w aplikacji (podczas jej używania) jest skuteczniejszym bodźcem zachęcającym do zaangażowania.
Co warte podkreślenia, dodawanie takich wskazówek i przewodników jest dość łatwe i sprowadza się do napisania treści, wyboru grupy docelowej oraz zdefiniowania miejsca i częstotliwości wyświetlania. Takie wskazówki możemy umiejscowić w dowolnej sekcji ekranu (pływające), przypiąć je do wybranych elementów interfejsu lub zakotwiczyć w prawym dolnym rogu okna przeglądarki. Podczas przygotowywania informacji dla użytkowników warto stawiać na krótkie komunikaty, aby zminimalizować ryzyko ich pominięcia. Umiejętne ich stosowanie pozwoli z pewnością zwiększyć adopcję tych funkcji Salesforce’a, na których najbardziej nam zależy.
Wszystkim osobom chcącym rozpocząć przygodę z in-app guidance polecam poniższy filmik, na którym prezentuję praktyczny przykład zastosowania opisywanej funkcji.