Dashboardy dostarczają najpotrzebniejsze informacje z raportów w prosty, czytelny i atrakcyjny sposób.
Dashboardy pokazują dane z raportów źródłowych jako komponenty wizualne. Dzięki nim dysponujemy szybkim podglądem kluczowych metryk i wskaźników wydajności organizacji.
Dashboardy oferują nam 5 rodzajów komponentów:
- Wykresy (przeznaczone prezentowaniu wyników porównań), wśród nich 6 typów:
Wykres liniowy
Pionowy wykres słupkowy
Poziomy wykres słupkowy
Wykres pierścieniowy
Wykres kołowy
Wykres lejkowy
2. Tabele (przeznaczone do wyświetlania list np. 5 najlepszych okazji biznesowych)
3. Gauge (służy do prezentacji postępów w kierunku osiągnięcia celu)
4. Metryki (służą wyświetlaniu pojedynczej liczy np. suma końcowa)
5. Visualforce (prezentuje komponent Visualforce jako dashboard, służy do pobierania danych z innych źródeł)
Dashboardy pokazują dane według ostatniego czasu uruchomienia raportu. Każdy z nich może mieć do 20 komponentów.
Dostęp do raportów zależy od:
- Folderu (rzecz to ma się analogicznie jak w przypadku raportów: użytkownik mający dostęp do folderu, jest w stanie uruchomić znajdujący się w nim dashboard)
- Running user (dostępne dane zależą od ustawień bezpieczeństwa i udostępniania danego użytkownika). Running user może zostać ustawiony jako:
- określony użytkownik (run as specified user) – pokazuje dane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i udostępniania danego konkretnego użytkownika. W tym wypadku wszyscy, którzy mają do niego dostęp widzą takie same dane
- zalogowany użytkownik (run as logged in user)- tutaj każdy użytkownik widzi dane w oparciu o własne ustawienia bezpieczeństwa i udostępniania, co sprawia, że dashboard jest dynamiczny. Dynamiczne dashboardy to świetny sposób na kontrolowanie widoczności bez konieczności tworzenia osobnych dashboardów.
WIęcej na temat tworzenia dahsboardów przeczytasz w oficjalnej dokumentacji Salesforce.