Raporty dostarczają możliwość dostępu do danych Salesforce. Dzięki nim masz możliwość analizowania swoich danych w prawie nieskończonych kombinacjach, a także prezentowania ich w przystępnych formatach i wymieniania się obserwacjami i wnioskami z innymi.
Zanim zaczniesz budować i udostępniać własne raporty warto zaznajomić się z zasadami raportowania.
Przede wszystkim należy mieć zawsze z tyłu głowy, że starannie zaprojektowany raport działa szybciej. Zatem przed faktycznym budowaniem raportu rozważ na jakie pytania powinien odpowiadać (dzięki temu prostemu zabiegowi będziesz mieć większą pewność, że otrzymany raport zwróci wszelkie niezbędne dane). Dostęp do raportów regulowany jest uprawnieniami dostępu do folderu, w którym jest zapisany. Dlatego ważne jest upewnienie się, że raport został zapisany w należytym folderze.
Report Builder
Report Builder to stosunkowo proste wizualne narzędzie typu drag-and-drop, które wykorzystujemy do tworzenia i edytowania raportów. Aby rozpocząć wystarczy kliknąć: Nowy raport, wybrać typ i format raportu, a także pola składające się na raport.
Pola
Co najmniej jedno pole definiuje poszczególne wyniki raportu. Przyjmując dla uproszczenia, że raport stanowi tabelę informacji, można opisać poszczególne wiersze jako wyniki, a poszczególne kolumny jako pola. Budując raport dokonujesz wyboru pól, które powinny być w nim zawarte. Warto jednak pamiętać, że dla zapewnienia szybkości uruchamiania i przejrzystości raportu, należy zawrzeć tylko niezbędne pola.
Filtry
Filtry służą zawężaniu danych zwracanych przez raport. Są pożyteczne nie tylko ze względu na zwiększenie prędkości uruchamiania, ale też pozwalają na skupienie się na konkretnych interesujących nas w danym momencie aspektach. Bez filtrów raport byłby zdecydowanie mniej czytelny. Powiedzmy, że jesteś key account managerem, który ma bazę kilkuset leadów, a jutro wybierasz się do Wrocławia, możesz łatwo sprawdzić, które leady warto tam odwiedzić (filtrując je po mieście, statusie – np. tylko otwarte leady).
Dane z raportów mogą też być wizualizowane i agregowane w dashboardach.